Egy sikeres startup indítása: Így indítsd el saját startup vállalkozásodat!

Egy sikeres startup indítása: Így indítsd el saját startup vállalkozásodat!
2023.06.16.
Czibók Balázs

Startup: egy szó, amit már régóta, gyakran hallunk és semmi sem utal arra, hogy a jövőben kevesebbet fogjuk. De mi is pontosan az a “startup cég”? Milyen definíciókat találunk hozzá? Mi a startup-jelenség népszerűségének titka? Miképp kezdj hozzá a sajátodhoz, ha Neked is van egy piacokat robbantó innovatív ötleted? Most több oldalról is körbejárjuk és bemutatjuk a startupok világát, majd adunk pár jó tanácsot is, hiszen talán Te is érdekelt vagy új egy startup vállalkozás elindításában.

Mi az a startup?

Minden startup egy induló vállalkozás, de nem minden induló vállalkozás startup. 

De akkor mi teszi a startupot? A Piac és Profit online gazdasági újság szerint az egyik legfontosabb ismérve a startupoknak az innovációs képesség - vagyis az újítási szándék és potenciál, akár termékről, akár szolgáltatásról van szó. Ez nem feltétlenül jelent teljesen új korszakalkotó találmányt vagy módszert, ám szükséges, hogy kreatív és friss megoldásokkal operáljon a születendő startup. 

Különösen igaz ez a cég belső működésére és piaci jelenlétére.

A startupként kategorizálható vállalkozások másik jellemzője az, hogy megvan bennük a növekedési potenciál, sőt kimondottan a gyors felívelés céljával alapítják őket (ahogyan az angol start, vagyis kezdés, és up, fel szavak is sugallják). 

Ugyanakkor, ehhez a növekedéshez a kis, induló cégeknek tőkére és gyakran befektetőkre van szükségük, amelyek megszerzése jelenti az igazi nehézséget, hiszen a bukás lehetősége is magas a startupok esetében. 

Tehát nem elég az innovatív hozzáadott érték, szükséges a tőke sikeres bevonása és megtartása, hiszen e nélkül lehetetlen a robbanásszerű növekedés.

Startup indítás = siker?

A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal szerint a startupok mintegy 5-10%-a lesz végül sikeres. Tehát egy startup saját tőkeereje kezdetben minimális, a mögötte álló hiánypótló tudás és szellemiség képviseli azt az értéket, amely adott esetben befektetői bizalmat teremt.

Jellemző tulajdonsága a startupok mögött álló gondolatiságnak, hogy nem országokban és régiókban gondolkodnak az alapítók, hanem az üzletet szeretnék kiterjeszteni a nemzetközi piacokra is és ott megméretni magukat. Ez nyilvánvalóan együtt jár egy további szelekcióval is, hiszen a versenytársak sokkal nagyobb merítésből érkeznek, mint amivel egy átlagos vállalkozás a hazai piacokon szembesül.

Természetesen, ahogy ez az üzleti és a tudományos életben lenni szokott, a startupokra nem adható egységes definíció

Ez a meghatározás inkább egy egyezményes osztályozása a fentebb felsorolt jellemzőkkel bíró vállalkozások számára, ugyanakkor, ha elhangzik a szó, a legtöbben már körül tudják írni a jelenséget. 

A startup státusz fennállása azonban mindenképpen csak időleges: ha megszűnik, akkor azért, ha pedig a várakozásoknak megfelelően továbbfejlődik, akkor pedig azért nem lehet többé startupnak nevezni a vállalkozást.

 

Mikor érdemes nekivágnod a saját startupodnak?

A startup-jelenség egyik bölcsője a kaliforniai Szilícium-völgy volt, így nem meglepetés, hogy elsősorban az információs és technológiai szektorral hozzák összefüggésbe, de ez az ipari szegmens nem kizárólagos, hiszen változatos ötletekből indulva kezdeményezhetsz startupokat.

De mikor érdemes fontolóra venned a startup alapítást egy újító ötleted köré? Vannak bizonyos területek, ahol ez a forma határozottan sikeres. A startupokra jellemző ágazatok közé tartozik a teljesség igénye nélkül:

A leggyakoribb startup-területek:

  • már említett informatika minden területe, különösen az applikáció- és szoftverfejlesztés
  • ehhez kapcsolódóan új hardverek (például dróntechnológia vagy robotika) fejlesztése és gyártása, ideértve a technológiai-ipari innovációkat is
  • online szolgáltatások, webshopok vagy közösségi platformok
  • egészségügy és orvostudomány (különösen fontos a COVID-19 utáni világban)
  • genetika és géntechnológia (például szárazságtűrő gabonák nemesítése)
  • biztonsági és védelmi ipar (ide tartozik a kiberbiztonság is)
  • ingatlanfejlesztés, “smart home” megoldások
  • klímavédelem, ökotechnológiák, “zöld” újítások
  • marketing és reklám
  • turizmus, utazás és rekreációs szolgáltatások
  • oktatási innováció (edtech, education technology)

Nyilvánvalóan ezek a területek csak a nagyobb halmazok és általában egy-egy startup-ötlet több terület ötvözéséből áll: például egyre több kísérlet létezik online rendelésfelvétellel, ezt követően pedig drónos kiszállítással megvalósuló kereskedelemre. 

Az is világosan látszik, hogy sok topiknak erős beágyazottsága van az akadémiai világban is, elég csak az orvostudományt említeni, amelyről Pécs is nevezetes.

Lépésről lépésre, a buktatókat elkerülve

  1. Az Ötlet. Ha startupot szeretnél alapítani, akkor szükséged lesz egy új ötletre, amely mentén elindulhatsz. Ez lehet felfogásbeli különbség, piaci rés, új tudás-technológia, amelyre igény mutatkozik. Ötleted kapcsán érdemes kutatásokat végezned, hiszen semmi sem garantálja, hogy másnak már nem jutott ugyanaz eszébe - ahogyan azt sem, hogy Te ne tudnád jobban csinálni, mint a versenytársaid!
  2. A Társulás. Miután ötleted vagy innovációd birtokában már biztos vagy benne, hogy megéri komolyabban is foglalkozni vele, akkor érdemes megszűrni gondolataidat és beavatnod megbízható embereket. Ez nemcsak az ötlet átszitálása miatt hasznos, hanem az esetleges kooperációk kialakításában is - a startupok döntő többsége kisebb csapatok szüleménye, nem „egyszemélyes hadseregeké”.
  3. A Menedzsment kialakítása. Fontos, hogy csapatod rendelkezzen egy alaposan kidolgozott üzleti tervvel. A startupok többsége nem az innovációk hiánya miatt vérzik el, hanem amiatt, hogy nem tud boldogulni a piacon. Hiába jó a termék vagy a szolgáltatás, ha nincsen életképesen bevezetve a mindent eldöntő piacra. Sales és marketing szolgáltatások és szakértők nélkül csak a szerencsédben bízhatsz, így a rendelkezésre álló pénzeszközökből nem ezeken a területeken érdemes spórolnod.
  4. A Prototípus vagy Pilot. Ha az üzleti terved körvonalazódik, nekiállhatsz terméked vagy szolgáltatásod próbaverziójának fejlesztéséhez. Ez kettős célt szolgál: egyrészt ez az első megmérettetés feltétele a piacon, másrészt csak ennek birtokában érdemes leülnöd a potenciális befektetőkkel tárgyalni. A korai visszajelzésekből nagyon sokat tanulhatsz, többek között azt is, hogy praktikusan miken kell változtatnod ötleted kapcsán. A nagy vízválasztó is ez, hiszen ha nem sikerül tőkésíteni a vállalkozást, akkor erőforrások híján hamar a földbe állhatnak terveid.
  5. A Cégalapítás. Ugyan a startup, mint jogi kategória nem létezik hazánkban, egy 2017-es kormányrendelet szabályozza a “korai fázisú vállalkozások” ismérveit és regisztrációját. A startupok hivatalossá tétele nem különbözik más vállalkozásokétól, ugyanúgy ügyvédi ellenjegyzés után beadott cégbejegyzési kérelem szükséges hozzájuk. A jogi tennivalókon túl érdemes igénybe venned inkubációs programok vagy inkubátorházak szolgáltatásait is, hiszen ezek pont a kezdő vállalkozások támogatására jöttek létre.

Olvasnivaló leendő startuppereknek

A startupoknak és fejlesztésüknek megszületett az irodalma is, így ha mélyebben is érdekel Téged a cégalapítás ezen formája, akkor van mit tanulmányoznod szabadidődben. 

A HVG Könyvek gondozásában jelent meg magyarul Eric Ries A startup módszer című könyve. Az írás a startupok világának egyik alapkönyve, amit szerte sokak forgatnak a világban. 

Szintén a HVG könyvkiadója jelentette meg a Sprint című három szerzős könyvet, amelynek alcíme is beszédes: Hogyan oldjunk meg nagy problémákat és teszteljünk új ötleteket öt nap alatt? 

Egy kis mellékes - Az ötlettől a bevételig 27 nap alatt címen jelent meg magyarul Chris Guillebeau munkája a Reneszánsz Könyvkiadónál, amely egy öthetes periódus leírásán keresztül nyújt segítséget egy vállalkozás első lépéseinek megtételéhez.

Fordulj hozzánk bizalommal!

Ha a fentebb olvasottak megmozgatták a fantáziádat, akkor nem kell messzire menned az akadémiai és egyetemi világtól, ha a startup alapításban is kipróbálnád magad. 

A Hungarian Startup University Program számos és neves partnerekkel dolgozik együtt, célja pedig kimondottan a kezdeményező fiatal tehetségek felkarolása és felkészítése, hogy ötletből üzlet legyen.

Amennyiben a startupok világa felkeltette az érdeklődésedet, akkor a HSUP részeként akár kreditekért cserébe is tanulhatod a Pécsi Tudományegyetemen!

Megosztom:
Hasonló témájú írások: