Főoldal

Informatika

Innováció

Demola

Inno-Capital

Moodle

A szolgáltatás leírása

A Pécsi Tudományegyetem Informatikai és Innovációs Igazgatósága a járványhelyzet okozta, oktatásban felmerülő kihívásra igyekezett a lehető leggyorsabban reagálni, így az online oktatásban a Teams platform használata mellett bevezetésre került a Moodle keretrendszer, melyet valamennyi polgárunk használhat a tananyagok megosztására, vizsgáztatására.

A Moodle LMS (Learning Management System) a világ legnépszerűbb, nyílt forráskódú és ingyenes eLearning platformja, mely elsősorban felsőoktatási intézmények számára készült oktatásmenedzsment rendszer. A Moodle egyszerre alkalmas a tananyagok tárolására, szerkesztésére, összeállítására, vizsgáztatásra, az egyes hallgatók tevékenységének nyomon követésére, értékelésére az oktatók és hallgatók közötti online digitális együttműködésre.

 

A szolgáltatás működése, igénybevétele

Az egyetemi Moodle rendszert úgy alakítottuk ki, hogy teljes körű együttműködést biztosítson a Neptun tanulmányi rendszerrel, és a már korábban bevezetésre került Office 365 Teams alkalmazással. Ennek eredményeképpen megvalósult a Neptun → Moodle → Teams kurzus szinkronizáció, valamint a felhasználók szinkronizálása Office 365 környezetből.

  • A Neptun → Moodle rendszerek között 24 óránként egyszer, 22.00 és  04.00 óra között történik a szinkronizáció.
  • A Moodle → Teams szinkronizáció a forrásrendszerek terheltségtől függően naponta többször, de legalább egy alkalommal történik.

A Neptun és a Moodle rendszerek közötti szinkronizációnak köszönhetően minden, a Neptunban meghirdetett kurzushoz (nem tantárgyhoz!) automatikusan létrejön a kapcsolódó Moodle kurzus, amelynek oktatói szerepkörrel tagja minden Neptun rendszerben megadott oktató, valamint diák szerepkörrel minden a Neptunban az adott kurzusra jelentkezett/jelentkező hallgató. 

Kurzusok összevonását javasoljuk a Neptun tanulmányi rendszerben megtenni egy közös kurzus alá, amelynek így az összes tagjával létrejön a megfelelő Moodle kurzus és Teams csoport. Egyedi eseteket, azaz Neptun rendszerben az adott kurzusra nem jelentkezett hallgatókat szintén van mód a Moodle rendszerben az adott kurzushoz hozzáadni, és természetesen ezen hallgatók is áttöltésre kerülnek a kurzushoz tartozó Teams csoportba.

Ehhez a Moodle rendszerben létrehoztuk a Kari adminisztrátor szerepkört, mellyel tehát a következőket lehet elvégezni:

  • Neptuntól független kurzusok létrehozása a Moodle rendszerben, melyek szinkronizálódnak Microsoft Teams-be.
  • Kari kurzusok adminisztrálása (felhasználók hozzáadása, törlése, további oktatók kurzushoz rendelése), melyek szintén szinkronizálódnak Teams-be.

A Moodle kurzusokhoz szintén automatikusan létrehozásra kerülnek a csoportok a Microsoft Teams rendszerbe, a szinkronizálás naponta többször is megtörténik. Tehát a rendszerek között a Neptun → Moodle → Microsoft Teams útvonalon történik a kurzusok és a résztvevők áttöltése.

  • Teamsben a csoportok átnevezhetők, de a módosítás nem szinkronizálódik a többi rendszerbe, így nem javasoljuk.
  • Teamsben adminisztrált felhasználói tagságok szintén nem szinkronizálódnak a többi rendszerbe.

A Moodle rendszer használatának előnyei:

  • Bejelentkezés PTE Office 365 azonosítóval.
  • Naptár szinkronizáció két irányban (Office 365 Outlook/Teams - Moodle).
  • Teams csoport létrehozása Moodle kurzus alapján automatikusan.
  • Neptuntól független kurzusok létrehozására is van lehetőség, melyek szintén automatikusan szinkronizálódnak Teams-be.
  • Fájlok, tananyagok feltöltése korlátozottan, vagy hivatkozás készítése OneDrive tárhelyről.
  • Fájlok, tananyagok feltöltése korlátozottan, vagy hivatkozás készítése Teams csoport tárhelyről.
  • Teams értekezlet létrehozása Moodle-ból.

Bejelentkezni a https://moodle.pte.hu weboldalon a PTE O365 Bejelentkezés / login gombra kattintva lehet, központi azonosítóval (EHA/Neptun-kód) és a hozzá tartozó jelszóval, melyet azonosító@tr.pte.hu (pl.: ABCDEF0.PTE@tr.pte.hu) vagy neptunkód@tr.pte.hu (pl.: abcdef@tr.pte.hu) formában kell megadni.

A Moodle rendszerrel kapcsolatban felmerülő kérdéseket, problémákat a moodle@pte.hu email címre várjuk.

 

További információk, tájékoztatók

A PTE Moodle legfontosabb funkcióival kapcsolatban készített általános ismertetőt az alábbi hivatkozáson tekintheti meg :

Látássérülteknek a hanganyagok bemutatják a Moodle vizsgarendszerének használatát képernyőolvasóval

A Moodle GYIK, vagyis a leggyakrabban felmerülő kérdések és válaszok - bejelentkezés után - megtekinthetők a PTE Moodle rendszerében a Portál kezdőoldala menüpontban.

 

Oktatóanyagok:

Létrehoztunk egy Moodle oktatóanyagok oktatóknak kurzust, mely bejelentkezés után mindenki számára elérhető a hivatkozásra kattintva, valamint a Portál kezdőoldalán is.

 

Mobilalkalmazás:

A szolgáltatás elérhető Android vagy iOS operációs rendszert használó mobileszközre (telefon, tablet) alkalmazásként telepítve is, a Google Play vagy az App Store áruházakból letöltve.

Az alkalmazás letöltése után a következő QR-kód beszkennelésével közvetlenül elérhető a hozzáférés az alkalmazáshoz.

 

Moodle - Safe Exam Browser:

https://safeexambrowser.org/download_en.html