Így pitchelj hatékonyan – a pitching jelentése és használata

Így pitchelj hatékonyan – a pitching jelentése és használata
2023.04.03.
Czibók Balázs

 Pitch: egy szó az önmarketingre és önképviseletre. Bizonyára sokan szembesültetek azzal, hogy rengeteg munkaórába, megfeszített szellemi erőfeszítésbe kerülő ötletetek, tervetek, vagy kutatásotok gyakorlatilag hidegen hagyta azokat, akiknek fel kellett volna karolniuk azt.

Vagy éppen ellenkezőleg, tanúi voltatok akár saját, akár mások példáján át, hogy pár jól megválasztott mondat ajtókat nyitott meg: lényegében ez a pitchelés.

 

A pitching jelentése, avagy add el magad!

A pitch szó az angolban egyes kontextusokban dobást jelent és ebben az értelmében honosodott meg a marketing világában is.

A pitch ténylegesen egy jó dobás, amellyel előremozdíthatod érdeked érvényesülését: eladhatod a projekted vagy támogatókat szerezhetsz neki anyagi, esetleg más értelemben is. A pitchelés egy rövid, tömör, frappáns, félhivatalos közlés, amelynek a célja, hogy felkeltse a munkád iránti figyelmet.

Jellemzően olyan szakmai eseményeken van relevanciája, amelyek a tudományos, üzleti és kapcsolatépítési lehetőségekre is hagynak időt ebédszünetben vagy akár csak egy kávé mellett a kantinban.

Ha lehetőség és kérdés adódik, vagyis szembesülsz a szokásos “mivel foglalkozol” mondattal, akkor lehet bedobni a pitchet és röviden vázolni a munkád vagy kutatásod lényegét. Remélhetőleg felesleges hangsúlyozni, hogy az öneladás képessége mennyire meg tudja könnyíteni vagy gyorsítani a megvalósítás olykor lassan, rozsdásan forgó kerekeit.

A pitch az elmúlt években a startupok világában lett nagyon népszerű, ahol tonnaszámra dőlnek a piacra az új ötletek és a befektetőknek sokszor nincsen elég idejük mindegyikkel törődni, illetve ha van is, az egyébként értékes-érdekes próbálkozó beleszürkül a vetélytársak tömegébe. Ilyenkor lehet hasznos a tudatos pitchelés, amely történhet erre szabott keretek között (például rövid prezentáció formájában) vagy teljesen spontán, elkapott pillanatban - akár a liftben is!

 

Két perc a liftben

A pitch módszertana természetesen elsősorban a showbusiness-re vezethető vissza, de kapcsolódnak születéséhez anekdoták is.

Egyik szerint egy Michael Caruso nevű amerikai újságíró és szerkesztő sosem tudott rendesen leülni a főnökével és előadni neki az aktuális terveit, ezért mindig a liftben igyekezett elkapni őt és a rövid utazás során vázolni elképzeléseit.

Ez lett az elevator pitch, amely kifejezés kettős jelentéssel bír, hiszen a liftes szituáció mellett utal arra is, hogy felfelé mozdul(hat) a pitchelő ügye. Más történetek is fennmaradtak, mint lehetséges eredetei a jelenségnek, de a lift majdnem mindegyikben közös elem, mint a felfelé haladás szimbóluma.

Azonban hiba lenne azt hinni, hogy a pitch csak egy spontán szövegelés és sikere csak az egyén személyes meggyőző erejének köszönhető. Nem, ugyanis a pitch egy felépített és jó esetben be is gyakorolt gondolatsor, amely az egypercestől az ötpercesig terjedhet és manapság már tipológiája is létezik.

 

A három fő pitch-típus:

  • idea pitch: kidolgozás előtt álló ötlet vázolása
  • sales pitch: futó projekt felkarolására való felhívás
  • investor pitch: amely konkrétan egy lehetséges befektetőnek szól

 

A műfaj fellegvára – nem meglepő módon – a mai napig az Egyesült Államok, ahol az önmarketing a mindennapok részét képezi.

Ez viszont nem jelenti azt, hogy a saját (talán közép-európaiasabb) ízlésedre formálva ne alkalmazhatnád a pitchelést vagy egy ahhoz hasonló technikát, kutatásod vagy munkád népszerűsítésére.

Ráadásul kár lenne tagadni ennek az előadói képességnek a fontosságát és az sem titok, hogy pár szabály vagy vezérfonal megkönnyíti a dolgodat.

 

Pár aranyszabály

Tehát a pitchelésnek vannak olyan alapvető elemei és szabályai, amelyek növelik a próbálkozás hatékonyságát akár a spontán “folyosói”, akár az előadói változatáról van szó.

Fontos, hogy újra elmondjuk, nem egy rögtönzött odavetett pár mondat a pitch, hanem egy jól időzített és megtervezett akció, amely azonban nem nélkülözi a spontaneitást sem.

 

A pitching legfőbb szabályai:

  • Legyen rövid és a helyzethez illő a pitched: ha két perced van, akkor férj bele abba, ha több, használd ki a rendelkezésedre álló időt!
  • Készülj fel rá és légy koherens! A pitch foglalja össze, hogy mivel foglalkozol, mi a fő kérdés vagy probléma (kihívás), milyen megoldásaid vagy válaszaid vannak rá, miért egyediek ezek, milyen előnyökkel bírnak, amikkel mások nem, illetve mire lenne szükséged a sikerre vitelük és kidolgozásuk érdekében. Természetesen ezt a gondolatmenetet előre meg kell alkotnod és akár magadnak előadnod, esetleg barátaid segítségével gyakorolnod.
  • Másik hasznos modell az igény, megközelítés, haszon és verseny négyese: ezekre a pontokra felfűzve építhető fel egy jó pitch-beszéd. Kerüld a számokat és a magas szakmai zsargont is, fordítsd le mondandódat egy értelmes, tájékozott, de átlagos ember szintjére.
  • Légy frappáns, eredeti és megragadó: elérheted ezt a humor, vagy a történetmesélés eszközeivel is, de ugyanilyen fontos, hogy látható legyen rajtad a témádban való jártasság, annak szeretete és az őszinte lelkesedés iránta. Ezek az önbizalomnál is fontosabb “kellékek”, hiszen a hitelességedet növelik.
  • Szólj az aktuális hallgatósághoz, teremts kontaktust vele és vedd figyelembe a körülményeket: másképp beszélsz egyetlen emberhez, mint öthöz, másképp egy liftben, megint másként egy konferencia szünetében.
  • Készülj fel arra, hogy pitched hatást vált ki és egy-egy részletébe bele fog kérdezni beszélgető partnered.

 

Jó, de én nem businessman vagyok… 

Az akadémiai életnek és a kutatói létnek is vannak olyan kihívásai, amelyek hasonlítanak az üzleti életben megszokottakhoz. A kutatásokhoz és projektekhez pénzre, támogatókra, mecénásokra és befektetőkre van szükséged, továbbá az sem árt, ha a kollégák szakmai figyelmét is fel tudod kelteni.

Ebben segít a pitch, mint univerzális kommunikációs eszköz. Fogd fel úgy, mint gondolataid összefoglalt kifejtésére kutatott témád kapcsán. Ebben a formában bőven túlmutat a showmankedős bohóckodáson, lehetséges nyeresége pedig tagadhatatlan.

Nyilvánvalóan az akadémiai életben vagy a piacosítás során bevetett pitch sem nélkülözi azokat az ismérveket, amelyek hitelességet tükröznek. Ez a másutt is elvárt szakmaiság (akár egy konferencia-előadásban), a tudományos tudás birtokában alakított beszéd valószínűleg már amúgy is eszköztáradhoz tartozik.

Megosztom:
Hasonló témájú írások: